Vzpomínky 52 - Spiegel podruhé aneb Transporta

Minulý díl skončil rokem 1948. Ostatně, onoho roku toho skončilo mnohem víc. My však nekončíme a sledujeme dál vývoj továrny Emila Spiegela, který teprve nyní začíná nabírat na obrátkách.
Dnem 9. července 1948 končí éra firmy „Národní správa Neumann a Slawik“, protože právě tehdy se v obchodním rejstříku objevuje zápis, který říká, že výměrem Zemského národního výboru v Praze ze dne 9. dubna 1948 se stává národním správcem firma „Československé závody kovodělné a strojírenské, národní podnik“ Praha 2, Jungmannova 29. Opět v tom začíná být menší znárodňovací guláš, kdy se mění oficiální vlastníci jak apoštolové na pražském orloji, ale fabrika stojí pořád na jednom místě, pracují v ní stále ti samí lidé se stále stejnými problémy, vyrábí se stále to samé. Jen to panstvo v tatraplánech je každou chvíli jiné. Zdaleka nejsme u konce.
Obchodní rejstřík prozrazuje, že ještě neoschl inkoust na posledním zápisu a už se píše jiný: dne 29. července 1948 vyhlásilo ministerstvo průmyslu (různými čísly jednacími vás nebudeme zatěžovat), že majetková podstata firmy byla začleněna do nově zřízené firmy „Transporta, závody na výrobu dopravních zařízení, národní podnik“. Rejstřík tuto změnu registruje zápisem ze dne 6. prosince 1948, kde ještě poznamenává, že se vymazává dosavadní národní správce. Z toho plyne ještě dodatek k poslednímu odstavci předchozího dílu: národním správcem nemusí být nutně jen fyzická osoba, ale v právě přicházejících dobách to zhusta býval i jiný národní podnik.
Transportu známe, upřesněme jen, že v našem případě se jednalo o firmu, pro něž se vžilo označení „Transporta Chrudim, národní podnik, závod Varnsdorf“. Zajímavý je ještě jeden záznam z 1. srpna 1948, který říká, že ministr průmyslu svojí vyhláškou z 27. července 1948 stanovil, že podle zákona byla firma „Neumann a Slawik“ se sídlem ve Varnsdorfu znárodněna zestátněním, protože dosáhla v době od 1. ledna 1946 počtu padesáti zaměstnanců.
Rokem 1948 nastává jeden zásadní zlom. Po začlenění firmy do národního podniku Transporta dochází k velkým změnám ve výrobním programu. Nejprve se ve fabrice začaly vyrábět pásové transportéry pojízdné i přenosné v různých velikostech, později se přešlo na výrobu korečkových rypadel typu KR 25 vhodných pro používání v cihelnách a pro skrývání zeminy. Byly to menší bratříčci těch monster, která znáte z povrchových dolů. Rozvoj výrobního programu pokračoval, a tak nastoupila výroba jeřábů (úspěšná vlastně až do doby sloučení s TOSem). Pro mostové jeřáby byly vyvinuty a vyráběny jeřábové kočky (netechniky upozorňujeme, že se nejedná o jeřábnice) vlastní konstrukce o nosnosti 5 tun. Kočky s jinými nosnostmi a elektrické kladkostroje (např. systém Demag) závod pro kompletaci jeřábů nakupoval. Rozběhla se výroba podvěsných jeřábů, jejíž pilotní dokumentaci dodal Výzkumný ústav dopravních zařízení, další vývoj byl však již plně v režii firmy. Podnikový vývoj nezahálel a výsledkem byl nový stavební jeřáb SJ 16, dále se vyráběly jeřáby systému Wolf a jeřáby kozové. Pro speciální účely se vyráběly tzv. vrátky.
Tento výrobní program pak pokračoval několik let a mnozí pamětníci jej důvěrně znají. Příště se už konečně dostaneme k Vastroji.

LP 2002

VYUŽIJTE PŘÍLEŽITOST

TOS Varnsdorf a.s.

Říční 1774
Varnsdorf 407 47
Česká republika

IČ: 27327850
DIČ: CZ 27327850

Tel: +420 412 351 111
Fax: +420 412 351 490
email: info@tosvarnsdorf.cz

Datová schránka: sh7gp7t

GPS: 50°53’21.795 N
14°37’24.579 E

Prodejní síť

Servis

Záruční opravy
e-mail: service@tosvarnsdorf.cz
Tel.: +420 412 351 299

Pozáruční opravy a služby
e-mail: sale-service@tosvarnsdorf.cz
Tel.: +420 412 351 230

Náhradní díly
e-mail: spare-parts@tosvarnsdorf.cz
Tel.: +420 412 351 234

© 2021 TOS Varnsdorf a.s. - Webdesign: WebActive s.r.o.