SPŠ TOS VARNSDORF a COVID-19
S distančním vzděláváním jsme neměli zkušenosti ani my, učitelé, ani žáci. Nepřipravenost na situaci se zpočátku projevila nekoordinovaným způsobem „lidové tvořivosti“. Během krátké doby se ale metodika práce učitelů pracujících z domova sjednotila a komunikace se žáky se podstatně zlepšila. Zadávání úkolů, jejich zpětné hodnocení, výuka s využitím vzdělávacích portálů či videotechniky, to vše bylo dáno do pravomoci učitelů. Přestože všichni žáci neměli stejné podmínky pro domácí vzdělávání (ne všichni mají doma k dispozici počítač, připojení k internetu, potřebný software), s velkou většinou byla komunikace bezproblémová.
Po oznámení, že od 11. května je možné organizovat konzultace pro žáky závěrečných ročníků ve skupinách do patnácti osob, byla domácí práce učitelů zrušena a většina z nich se zapojila do přípravy žáků k maturitní a závěrečné zkoušce formou konzultací profilových předmětů a odborného výcviku. Všichni učitelé pak pokračovali v distančním vzdělávání žáků nižších ročníků, případně se již připravovali na nový školní rok.
Od 1. června jsme začali organizovat praktickou výuku žáků 1. ročníku elektrotechnických oborů, a to s ohledem na hygienické podmínky v polovičním počtu žáků na elektrodílně.
Letošním maturantům byly zrušeny slohové práce z českého jazyka i cizích jazyků. V prvním červnovém týdnu již měli žáci maturitní třídy za sebou státní písemné didaktické testy a žáci tříletých oborů písemné a praktické zkoušky. Všechny pak ještě čekaly ústní zkoušky, a to 17. června obráběče kovů a strojní mechaniky, 22. až 24. června mechaniky seřizovače a strojaře. Do posledního měsíce školního roku se musely vejít i státní přijímací zkoušky žáků do 1. ročníků, které se konaly 8. června.
V červnu jsme měli napilno, po uvolnění karanténních opatření se rychle muselo stihnout vše, co za normálních okolností probíhá v dubnu, květnu a červnu, tedy vše, co nebylo zrušeno, ale koronavirem bylo v čase pouze posunuto na samý konec školního roku.
V prvním červnovém týdnu žáci maturitní třídy absolvovali v rámci státní maturity didaktické testy z češtiny, matematiky, angličtiny a němčiny, žáci skládající závěrečnou zkoušku absolvovali písemnou a praktickou zkoušku. Týden na to pak přišli vykonat státní přijímací zkoušky uchazeči o studium maturitních oborů. Podle jednotného celostátního zadání se konaly i praktické zkoušky žáků oborů Obráběč kovů a Strojní mechanik. Školní zadání praktické zkoušky měli žáci oboru Mechanik seřizovač. V dalších dvou týdnech proběhly ústní zkoušky, ať již závěrečné nebo maturitní.
Co je ale důležité, jsou výsledky těchto zkoušek.
Při přijímacím řízení bylo do maturitních oborů Mechanik seřizovač a Mechanik elektrotechnik přijato celkem 23 žáků, do oborů Strojní mechanik, Obráběč kovů a Elektromechanik 21 žáků. Průmyslovácký obor Strojírenství se již podruhé neotevřel z důvodu malého počtu uchazečů.
Maturitní zkoušku v části ústní zvládlo všech 21 studentů, ale maturitní vysvědčení dostalo pouze 14 žáků, z toho dva s vyznamenáním. Pět žáků je již přijato ke studiu na vysokých školách. Didaktické testy si začátkem září přijde zopakovat 6 češtinářů a jeden němčinář.
Závěrečné zkoušky úspěšně zvládlo 15 žáků, tři žáci oboru Obráběč kovů přijdou na opravu v září.
Slavnostní vyřazování absolventů a předávání výučních listů žáků oborů Strojní mechanik a Obráběč kovů proběhlo 18. června, maturitní vysvědčení prvním maturantům naší školy byla předávána 26. června. Všem úspěšným absolventům přejeme mnoho úspěchů v osobním i pracovním životě.
Oba doklady o dosaženém středním vzdělání předával s ředitelem školy předseda správní rady Ing. Jan Rýdl st.
Do nabitého červnového programu u nás Česká školní inspekce prováděla od 15. do 17. června na základě žádosti školy o poskytování zvýšené dotace kontrolu se závěrem, že podmínky pro poskytování zvýšené dotace škola splňuje.
V červnu ještě probíhaly organizované skupinové konzultace pro žáky všech oborů a ročníků, ale účast nebyla vzhledem k dobrovolnosti velká. Nadále probíhalo vzdělávání na dálku.
Vysvědčení bylo vydáváno pro všech 153 žáků školy dne 30. června, někteří žáci budou konat klasifikační zkoušky na konci srpna.
První školní rok v moderních prostorech nové firemní školy tedy neproběhl úplně podle našich představ, přesto věřím, že žáci konající maturitní a závěrečné zkoušky zodpovědně pracovali v domácí samostatné přípravě a hlavně v to, že se tento výpadek v pravidelné školní výuce podaří eliminovat na počátku příštího školního roku zejména u nižších ročníků.
Ing. František Hricz