Nová telefonní ústředna

Stávající ústředna AT&T Definity byla pořízena v roce 1995 a její provoz nás stojí cca 100.000,- Kč ročně na servisních poplatcích. Správu nám zajišťuje externí firma na základě písemných požadavků. Myšlenka ústřednu nahradit není nijak nová, ale narážela na ekonomické i technické překážky.

Jednak byly odpovídající ústředny stále poměrně drahé a jednak naše síťová infrastruktura nebyla na provoz nové ústředny připravena. Za posledních několik let cena ústředen významně klesla a zároveň jsme průběžně investovali do obměny aktivních síťových prvků, čímž jsme se dostali na potřebnou úroveň. Začátkem roku 2019 proběhlo výběrové řízení na dodavatele telekomunikačních služeb. Vítězná firma T-Mobile podpořila svou nabídku atraktivní cenou na dodávku nové ústředny. To definitivně rozhodlo ve prospěch jejího pořízení. Krátká návratnost je navíc podpořena tím, že ušetříme na záložním zdroji pro stávající ústřednu, který bychom jinak museli koupit příští rok. Významně nižší spotřeba elektrické energie, ať už přímá či na chlazení, už takovou roli nehraje, ale je určitě vítaným bonusem.

Přípravné práce

Se zástupci T-Mobile jsme dost času strávili při přípravě realizace přechodu. Neexistuje totiž možnost, jak přímo propojit stávající a novou ústřednu, neboť se jedná o zcela rozdílné technologie. Protože bylo jasné, že není možné vyměnit cca 210 telefonů během tak krátkého času, abychom mohli stávající ústřednu kompletně odpojit a novou připojit v jednom kroku, zvolili jsme postupný přechod. Ten spočíval v převádění jednotlivých stovkových bloků (klapky 1xx, 2xx, atd.) na novou ústřednu a celý proces měl skončit v červnu 2020. Plán byl takový, že začneme blokem 3xx, protože je „náš“ a není roztroušený po celém areálu, abychom mohli lépe řešit případné problémy. Jelikož se musí každý nový telefon nastavit a zaevidovat, což zabere cca 15 minut, přišla nám vhod poptávka po letní brigádě od Anežky Lhotákové. Během krátké chvíle se ukázalo, že je Anežka velmi schopná a rychlá a ještě v průběhu konfigurace telefonů navíc projevila zájem i o jejich fyzickou instalaci. Nakonec jsme jí svěřili i konfiguraci nové ústředny a registraci telefonů, čímž se její brigáda na IT protáhla z plánovaných dvou na pět týdnů. Její výkon nám ušetřil obrovské množství času i peněz a umožnil kompletně změnit původní plán. Rozhodli jsme se tak ponechat obě ústředny v odděleném souběhu, což by při téměř roce nebylo úplně optimální.

Postupná výměna

Do konce září měla proběhnout instalace všech telefonů a přepnutí nové ústředny na externí volání. Po krátkém testování stávající ústřednu vypneme. Pro úplnost uvádím, že neměníme všechny telefony. Využijeme speciální převodník, který jsme museli pořídit kvůli „zabezpečovačce“. Ten umožňuje připojit i stávající telefony, a protože ho zabezpečovačka nezaplní celý, rozhodli jsme se ušetřit a některé telefony ponechat.

Možnosti nových telefonů

Jako všechno přináší tato změna výhody i nevýhody. Mezi výhody patří, že vidíte, kdo vám volá, telefon navíc uchovává seznam uskutečněných hovorů včetně zmeškaných, na které upozorňuje červeným blikáním. Další je více hovorů na lince, takže vidíte příchozí hovor, i když telefonujete nebo si naopak můžete zavolat v průběhu probíhajícího hovoru. Máte široké možnosti práce s hovorem – přidržení, sloučení, konferenci, přepojení a zpětné převzetí. Podrobnosti se dozvíte v návodu, který je k dispozici na Intranetu. V budoucnu také ušetříme na kabelových rozvodech pro telefony při stavbě či rekonstrukci budov. Správu ústředny si provádíme sami, nejsme závislí na dodavateli. Při stěhování už nemusí technik hledat a přepojovat dráty, aby linku z ústředny dovedl do správné zásuvky na zdi. Stačí vzít telefon a přestěhovat ho spolu s počítačem.

Nastavení ústředny

V tom je zároveň určitá nevýhoda. Nelze telefon jen tak zaměnit, protože je nastavením spjat s konkrétní linkou. Když se rozbije, musíme nastavit nový telefon a registrovat ho v ústředně. Navíc v tom případě dojde k odpojení počítače od sítě, protože je připojen skrze telefon. A protože je VoIP telefonie závislá na počítačové síti, při její závadě nebo odstávce si nezavoláme.

A ještě pár řádků o samotné ústředně. Jedná se o VoIP ústřednu Yeastar S300 pro 300 uživatelů a 60 souběžných hovorů. Z důvodu dostupnosti máme dvě zapojené v režimu AKTIV-PASIV. To znamená, že vždy jen jedna ústředna je aktivní a ta druhá ji hlídá. Jakmile by pasivní zjistila, že aktivní přestala pracovat, stane se aktivní a přebere telefonování. Ústředna nabízí snad vše, co si v souvislosti s telefonováním představíte – vyzváněcí skupiny, konference, fronty, hlasové průvodce, automatické vyzvednutí a přehrání zprávy a to vše i v závislosti na čase.

Na závěr nám všem přeji, ať nová ústředna pracuje spolehlivě jako ta stávající a my můžeme telefonovat tak samozřejmě, jako doposud.

Rostislav Lassig

 

VYUŽIJTE PŘÍLEŽITOST

TOS Varnsdorf a.s.

Říční 1774
Varnsdorf 407 47
Česká republika

IČ: 27327850
DIČ: CZ 27327850

Tel: +420 412 351 111
Fax: +420 412 351 490
email: info@tosvarnsdorf.cz

Datová schránka: sh7gp7t

GPS: 50°53’21.795 N
14°37’24.579 E

Prodejní síť

Servis

Záruční opravy
e-mail: service@tosvarnsdorf.cz
Tel.: +420 412 351 299

Pozáruční opravy a služby
e-mail: sale-service@tosvarnsdorf.cz
Tel.: +420 412 351 230

Náhradní díly
e-mail: spare-parts@tosvarnsdorf.cz
Tel.: +420 412 351 234

© 2020 TOS Varnsdorf a.s. - Webdesign: WebActive s.r.o.