OBCHODNÍ AKADEMIE 2012
Vedení společnosti TOS VARNSDORF a.s. stálo koncem roku 2011 před strategickým rozhodnutím, které zasahovalo do celoročního projektu vzdělávání a přípravy odborné kvalifikace zaměstnanců.
Stejně jako v roce 2010, tak i v roce 2012 bylo umožněno zaměstnancům, kteří se dobrovolně rozhodli zvyšovat svoje možnosti uplatnění ve společnosti TOS VARNSDORF a.s., absolvovat dlouhodobý program zaměřený na vzdělávání a kvalifikační růst v následujících oblastech:
- technické školení
- ekonomické školení
- jazyková příprava
- obchodní dovednosti a celkový osobnostní rozvoj „měkkých dovedností“
Organizační přípravy byly podobné jako v prvním běhu „OBCHODNÍ AKADEMIE 2010“. V přípravné fázi této „OBCHODNÍ AKADEMIE 2012“ dostali příležitost k účasti v tomto projektu všichni zaměstnanci společnosti.
Vedení společnosti ve spolupráci s personálním oddělením a garantem projektu panem Mgr. Dušanem Kaláškem mělo jedinečnou příležitost pro setkání se zaměstnanci, kteří se chopili této příležitosti a přihlásili se do dalšího ročníku OBCHODNÍ AKADMIE 2012.
Díky osobní motivaci a dosavadním znalostem a zkušenostem se do projektu přihlásilo následujících devět účastníků:
- Miroslav Bouma
- Radek Borecký
- Pavel Děd
- Zdeněk Janoušek
- David Parastuck
- Igor Sykáček
- Ladislav Šindelář
- Václav Voborník
- Martin Zábel
Vzhledem k dosavadním pozicím účastníků, kdy většina před zahájením běhu tohoto programu pracovala na pozicích ve výrobě, montáži nebo v THP kategorii, byla před každým z dobrovolníků velmi náročná celoroční výzva.
Splnit cíle této akademie znamenalo pro většinu z účastníků doslova překonat svoje dosavadní hranice, kterých dosáhly v průběhu studií a praxe v TOSu Varnsdorf.
Mluvíme-li o cílech, je dobré připomenout konkrétní cíle a záměry tohoto vzdělávacího projektu. Vedení společnosti ve spolupráci s personálním oddělením a garantem tohoto projektu stanovilo pro všechny zúčastněné následující cíle:
- Navázat na zkušenosti a dovednosti získané dlouhodobou praxí.
- Aplikovat nové prvky a moderní know-how.
- Procvičit jednotlivé modelové situace.
- Naučit obchodní manažery rozpoznat své silné a slabé stránky osobnosti.
- Naučit se hospodařit s časem svým i svých potenciálních nebo stávajících klientů.
- Naučit se používat pomůcky racionálního myšlení k řešení problémů.
- Osvojit si komunikační a prezentační dovednosti, jednání s lidmi a asertivitu.
- Seznámit se se základy obchodních dovedností, osvojit si dovednost vedení rozhovorů.
- Naučit se jak motivovat lidi, jak získávat nové kontakty, jak je řídit spolupracovníky a jak využívat svou moc.
- Naučit se jak zvládat problémové obchodní situace, jak řešit vzniklé konflikty.
- Rozvíjet a upevnit dovednosti ve vyjednávání.
- Umět se strategicky připravit na náročná a důležitá jednání.
- Zvládat náročné části vyjednávání.
- Umět se pohnout z „mrtvého bodu”.
- Umět se vypořádat s různými situacemi ve vyjednávání: námitky, nesouhlas, nátlak.
- Intenzivně trénovat strategie a taktiky na vlastních situacích.
- Umět se účinně vyrovnávat s vlastním stresem.
V průběhu tohoto výcvikového programu byly použity výukové metody, které v současném manažerském světě zásadním způsobem napomáhají k rozvoji znalostí a dovedností manažerů při cestě k dosažení výše uvedených cílů. Jednalo se o tyto konkrétní nástroje:
- video a audio nahrávky a rozbory
- práce s fotografií a obrazové rozbory
- informační technologie, dataprojekci, prezentaci
- statistiky, grafy, analýzy, psychologické testy, dotazníky
- pohyb, psychosomatické aktivity
- soutěže, úkolové aktivity
- pozitivní přístup, úsměv, pohodovou atmosféru
- komunikační hry, týmové aktivity
- hraní rolí a scének, rozbory
- manažerské hry a problémové studie
Pro bližší představu nezúčastněných uvedu několik jednotlivých oblastí, ve kterých byli účastníci připravováni a rozvíjeny jejich znalosti a osobnostní dovednosti:
- Osobnostní charakteristika obchodního zástupce
- Motivace a motivační nástroje
- Komunikační dovednost
- Komunikace jako základ obchodování
- Psychologie osobnosti
- Psychologie prodeje
- Manipulační techniky v obchodním jednání
- Telefonování a komunikace se zákazníkem
- Budování obchodních týmů
- Námitky a obchodní argumentace
- Parametry a užitky prodávaných strojů
- Motivace – osobní, prodejní
- Konflikty, asertivita
- Reklamace, stížnosti
- Stres, psychohygiena obchodního manažera
- Obchodní jednání, smlouvání, vyjednávání
- Prezentační dovednosti
- Národnostní rozdíly v obchodní komunikaci
- Obchodní trénink, příprava do praxe
Jak je vidět z výše uvedených témat, pestrost probíraných oblastí je zaměřena především na přípravu do OBCHODNĚ-TECHNICKÉ pozice.
V průběhu tohoto projektu se částečně předefinovaly původní cíle, které směřovaly na přípravu do pozic obchodníků a od srpna roku 2012 na základě aktuální situace v souvislosti s vývojem v obchodní a výrobní sféře společnosti TOS VARNSDORF a.s. byly posíleny oblasti technicko-obchodní.
Závěrečné zkoušky účastníků OBCHODNÍ AKADEMIE 2012 probíhaly v oficiální atmosféře za účasti komise složené z výrobního ředitele pana Michala Ducháčka, obchodního ředitele pana Miloše Holakovského a vedoucí oddělení lidských zdrojů paní Vladimíry Hulánové Makalové, dne 14. prosince 2012.
Tyto zkoušky prověřily zásadním způsobem celoroční poctivou aktivitu a přípravu všech absolventů. Průběh celodenních zkoušek před touto komisí probíhal ve třech částech:
- Individuální prezentace společnosti TOS VARNSDORF a.s. a prezentace vybraného stroje z produkce strojů TOS VARNSDORF a.s.
- Ústní zkouška a obhajoba 50ti vybraných otázek z oblastí témat probíraných v celoroční výuce
- Obchodní jednání v pozici „zástupce společnosti TOS VARNSDORF a.s.“ a „zákazník“
Celkový průběh všech částí zkoušky byl po celou dobu dokumentován a videozáznam je k dispozici pro další vyhodnocení.
Všichni účastníci programu „OBCHODNÍ AKADEMIE 2012“ úspěšně splnili závěrečné zkoušky a absolvovali potřebné kroky pro další postupy a záměry vedení společnosti.
Závěrem mého příspěvku mi dovolte poděkovat vedení společnosti TOS VARNSDORF a.s., všem účastníkům, spolupracovníkům a kolegům, kteří se podíleli na tomto projektu. Díky patří také rodinám a nejbližším všech absolventů tohoto programu, stejně tak všem spolupracovníkům účastníků, kteří je v jejich činnosti podporovali.
Všem přeji hodně osobních a pracovních úspěchů a těším se na další spolupráci.
Mgr. Dušan Kalášek
senior lektor, poradce a konzultant SOFT SKILLS
Jménem generálního, výrobního a obchodního ředitele i jménem svým bych chtěla Mgr. Dušanu Kaláškovi touto cestou poděkovat za nadstandardní realizaci výukového programu Obchodní akademie. Její účastníci získali, vzhledem k mimořádnému profesnímu rozsahu tohoto lektora, mnoho odborných znalostí, dovedností, užitečných rad a doporučení pro profesní i soukromý život.
Vladimíra Hulánová Makalová, vedoucí odboru ŘLZ