Z Varnsdorfu do Jižní Afriky (4)

Prohlídka města

Zbytek pondělního pozdního odpoledne věnujeme prohlídce města. Největší potíže nám dělá nezvyklý provoz vlevo. Je třeba se mít na pozoru, protože městský provoz je velmi hustý. Semafory jsou umístěny až za křižovatkou. Řidič tak z hranice křižovatky dobře vidí světlo ve směru jízdy. Pro chodce se zelená rozsvítí jen na krátkou dobu. Při přecházení vozovky je třeba si pospíšit. Pokračujeme v chůzi městem. Pěší zóna je lemována obchody a obchůdky. Je zde velká veřejná knihovna, četná muzea a banky. Podzemní obchody připomínají se svými eskalátory vchody a východy pražského metra. Ještě je světlo, ale blíží se 17. hodina. Pokračujeme směrem na náměstí a k přístavu ve čtvrti Waterfront. Chtěli bychom se podívat dále, ale bojíme se náhlého soumraku. Domů se vracíme muslimskou čtvrtí. Je čas motliteb…

První večer a noc v Jižní Africe. Přemýšlíme, jak nabijeme baterie kamer a jak se oholíme. Zásuvky totiž vypadají úplně jinak než naše. Bude to chtít zásah do elektroinstalace. Teprve později v Pretórii se dozvídáme, že redukce stojí „pouhých“ 10 randů, ale nechápeme proč nejsou k dispozici, když jsou zde kromě nás i další Evropané.

Výměna peněz a přípravy na první výlet

Ráno jsme připraveni si jít vyměnit peníze. Je středa 2. července. Jak zjišťujeme při odchodu do města, některé pokoje na hotelu nejdou uzavřít, protože mají rozbité zámky. Musíme věřit, že se nám nic neztratí.

Na rozdíl od včerejšího večera nejsou v centru města žebráci. Žebrá zde hodně nejen malých dětí, ale i dospělých. Kluci se skateboardy najíždějí na spodní schod velkolepého památníku. Přes náměstí přejíždí hlídka jízdní policie na koních v síle tří mužů. Směnárna je součástí „Standard Bank od South Afrika“ na Thibaultově náměstí. Zaráží nás řada bezpečnostních opatření. Do banky lze vstoupit pouze po jednom, speciální dveře propustí po rozsvícení zeleného světla. Systém přepážek je dvouúrovňový. V první řade jsou úředníci. Na naše poměry jde všechno hrozně pomalu. Mladá úřednice od přepážky má viditelné potíže s provedením operace, i když tu samotnou, díky naší početné výpravě, dělá už po několikáté. Po ručním vyplnění formuláře vezme dolary a jde k další přepážce ve vnitrozemí banky – k pokladně. Naše úřednice čeká ve frontě svých kolegyň a kolegů na výměnu. Také čekám a jsem již netrpělivý. Navíc i přes její hezký úsměv se při kontrole objevila chyba v drobných a následuje reklamace. Konečně všichni dostáváme, jak říká Zdeněk Kluiber, tolik potřebné „randíky“.

Výměna peněz naší malé skupiny trvá více než jednu hodinu. Děláme rychlé přípravy na odpolední výlet. V jednu hodinu nás čeká konzul na konečné „Cableway“ pod Stolovou horou. Je již téměř poledne. Máme co dělat. Zastavujeme se v „SUBWAY“, obdobě u nás známého „Mac Donald“ a dáváme si hamburger s kolou. Informace, že potraviny jsou zde na naší cenové úrovni, se bohužel nezakládají na pravdě. Pro většinu z nás je v této zemi draho.

Rychlé doplnění výstroje a již pochodujeme po „Kloofnek street“ do kopce. Obytná čtvrť, ve které bydlíme, je pěkná. Napravo je „Tamboers kloof“ a vlevo „Gardens“. U lanovky již čekají nějací lidé. Lanovka však nejezdí. Již několik let se přestavují obě stanice. Nahoře je vidět velký stavební jeřáb. Jedinou zajímavostí asi dvoukilometrové trasy je to, že lana nemají žádný podpůrný sloup. Je to dáno poměrně velkým převýšením, bez nějakých velkých členitostí terénu. Čekáme na krajany a lidi z konzulátu. Čas běží, Adam Piňos – konzul ČR se obává, že se nestihneme vrátit za světla.

Příště: Výstup na Stolovou horu

Náhradní díly
e-mail: spare-parts@tosvarnsdorf.cz
Tel.: +420 412 351 234

© 2020 TOS Varnsdorf a.s. - Webdesign: WebActive s.r.o.