Naše stroje si zákazníci mohou prohlédnout i virtuálně

Na konci ledna 2021 vyšlo číslo 01 / 2021 časopisu Priemysel / Průmysl Dnes. Pod názvem "Naše stroje si zákazníci mohou prohlédnout i virtuálně" je zde na stranách 98 a 99 publikován rozhovor s obchodním ředitelem společnosti Milošem Holakovským.

Ve světě strojírenství je společnost TOS VARNSDORF a.s., velmi dobře známá jako specialista na obrobky a dílce větší než jeden metr krychlový. Podnik ve své činnosti integroval výrobu, prodej i servis obráběcích strojů a příslušenství. Vedle rozsáhlého know-how těží i z tradice – na trhu je už 117 let. V současné době je cestování techniků za zákazníky obtížné, a tak se prezentace velkých strojů přesouvá do online prostředí. „Přišli jsme s převratnou novinkou, kdy je virtuální prohlídka všech našich modelů možná ve všech velikostech a v různém stupni výbav technologického příslušenství,“ říká v rozhovoru obchodní ředitel Miloš Holakovský.

 

          

 

 

Ekonomika a průmysl nezažívají zrovna lehkou dobu. Jak současná koronavirová krize ovlivnila vaše fungování, poptávky a výrobu?

Než odpovím na tuto otázku, je potřeba si připomenout několik důležitých faktů. TOS VARNSDORF a.s., je proexportně založená firma, která vyrábí více než sto strojů ročně a 85 % celkové produkce jde na export. Podle velikosti stroje je výrobní doba od 4 do 12 měsíců, následně se stroj částečně demontuje a převeze k zákazníkům a zde se 3 až 8 týdnů montuje. Do tohoto procesu nám koronavirová krize vstupuje opravdu výrazně. Jednak můžeme jen velice omezeně cestovat k zákazníkům na obchodní jednání k získání nových zakázek, zákazníci nemohou cestovat k nám na přejímky strojů a taktéž máme značné problémy posílat naše montéry k zákazníkům na stavby strojů. Do toho ještě vstupuje okolo jednoho tisíce vyrobených a dodaných strojů za posledních 10 let, které samozřejmě jednou za čas potřebují servisní zásah. Takže v našem případě je největší nepřítel našeho fungování nemožnost nebo velice omezená možnost celosvětového cestování.

Abychom eliminovali tyto překážky v komunikaci, vybavili jsme již na začátku koronakrize špičkovou technikou naši videokonferenční místnost. Zde se uskutečňuje téměř veškerá komunikace s našimi zákazníky, prodejci a dceřinými společnostmi z celého světa. Přejímky strojů jsme začali řešit pomocí konferenčních videohovorů. Zákazník nemusí nikam cestovat a my mu přichystáme stejný komfort přejímky, jako by byl přímo u stroje. Tento způsob přejímek má velký ohlas i u samotných zákazníků, neztrácí čas cestováním a z pohodlí své kanceláře si prohlídne a zkontroluje objednaný stroj. V tomto období nám při stavbách strojů u zákazníků pomáhají naše dceřiné společnosti v klíčových teritoriích USA, Ruska a Číny. V ostatních teritoriích musí naši montéři podstupovat korona testy a jsou teritoria, kde musí do čtrnáctidenní karantény. Aktivně jsme hledali možnosti, jak nepřestat komunikovat se zákazníkem, ale zpomalená průmyslová výroba bude mít dopad i na naše výsledky, které určitě nedosáhnou plánovaných hodnot.

Řada věcí se přesunula do on-line prostoru, jak jste sám zmínil. Vy se často prezentujete na veletrzích, které teď nejsou. Vaše firma ale měla virtuální stánek. Jak jste prezentaci pojali? A jaký měla ohlas u zákazníků?

V roce 2020 jsme plánovali účast na veletrzích v Číně, Rusku a Brně. Všechny veletrhy byly zrušeny. Proto jsme využili možnost a přihlásili se na akci „Strojírenský veletrh virtuálně“, který probíhal celý týden. Vím, že s touto formou veletrhu se začíná a že jak vystavovatelé, tak návštěvníci si musí na tuto formu výstavy zvykat. Byli jsme velice zklamáni návštěvností tohoto veletrhu. Byla to ale první vlaštovka a doufám, že obě strany si najdou cestu k této formě výstav.

Vidíte v podobném řešení, například zmíněném on-line veletrhu, možnosti i do budoucna, pokud by se podobná situace opakovala? A jaké další novinky jste díky současnému stavu zavedli nebo vyzkoušeli?

Stejně tak jako se ujaly webináře, určitě se postupem času prosadí i virtuální veletrhy. TOS VARNSDORF bez ohledu na vývoj webinářů a virtuálních veletrhů přichází k zákazníkům s převratnou novinkou. Virtuální prohlídka všech našich modelů strojů ve všech velikostech a v různém stupni výbav technologického příslušenství. Zákazník se pohybuje ve virtuální výrobní hale, kde si může prohlédnout stroj ze všech stran a pomocí tlačítek POI (Point Of Interes) získá veškeré technické a technologické informace k danému stroji. Přímo u zákazníka můžeme pomocí mobilního zařízení zasituovat stroj ve zvolené konfiguraci do reálného prostoru výrobní haly zákazníka. Toto je podle nás trend do budoucna, papírovým katalogům bude brzy odzvoněno.

Jak i v této nelehké době pokračují investice ve vaší firmě? Jaké technologie, stroje nebo další novinky jste nakoupili a jak se tím zlepšily vaše výrobní možnosti?

Snažíme se umísťovat naše nejmodernější stroje přímo v naší výrobě. Má to pozitivní vliv na zákazníky, kteří vidí, že na našich strojích vyrábíme naše stroje. Jednoznačně největší přínos pro naší výrobní základnu mají dvě obráběcí centra, WHT 110 a WHT 130. Jedná se o paletová obráběcí centra s možností karuselování. Třetím strojem, o který jsme rozšířili strojní park, je nejprodávanější stroj WHN 13/15. V posledních letech investujeme do výrobní základny průměrně 80 milionů korun za rok.

Získat zakázky ve strojírenství bývá náročné a často je to běh na dlouhou trať. Jaké strategie se osvědčily vám?

Nejlepší strategií je spokojený zákazník, který dále předává pozitivní reference. Ke spokojenému zákazníkovi je dlouhá cesta poskládaná z mnoha kousků mozaiky a velkého úsilí všech pracovníků. Musíte mít technicky a technologicky vyvážený produkt, který umí uspokojit potřeby zákazníka za odpovídající tržní cenu. Dále síť prodejně a technicky zdatných obchodníků, šikovných montérů a servisních pracovníků a samozřejmě dostupnost náhradních dílů s rychlou reakční dobou. Tyto aktivity musíte podpořit cíleným marketingem. Podle mého názoru ale nejvíce rozhoduje poprodejní servis, kdy zákazník očekává, že mu stroj bude vydělávat peníze a v případě možné závady v extrémně krátké době vrátíte stroj do výrobního procesu. Dlouhodobé partnerství a spokojený zákazník je proto naším cílem.

S vaším podnikem je spojená škola SPŠ TOS VARNSDORF. Školní budova nedávno získala titul Stavba roku 2020. To vás muselo potěšit. Čím si cenu zasloužila?

Naše společnost přihlásila jako investor stavby firemní Střední průmyslové školy tuto novou budovu školy do soutěže „Stavba roku 2020“, která je každoročně vyhlašovaná Nadací pro rozvoj architektury a stavitelství. Pětičlenná porota 28. ročníku této soutěže, vedená předsedou Ing. Arch. Janem Vraným, si přijela prohlédnout stavbu školy 3. srpna 2020. Po prohlídce, při níž zazněla mnohá slova uznání, byla škola porotou nominována z 84 přihlášených staveb do užšího výběru. Při slavnostním udílení titulů a zvláštních cen v Betlémské kapli v Praze získala naše škola Cenu ministerstva průmyslu a obchodu ČR. Naší škole se tak dostává významného ocenění a už sama nominace má velkou váhu, protože v české architektuře je jakousi obdobou nominace na filmového Oscara.

Kolik studentů dnes škola má? A pomáhají vám její absolventi zaplnit volná pracovní místa?

Škola vznikla proto, aby vyřešila problém současného nedostatku kvalifikovaných pracovníků v našem oboru ve šluknovském regionu. Škola má velmi kvalitní podmínky pro vzdělávání. Vybavení odborných učeben metrologie, mechatroniky, elektrotechniky a výpočetní techniky je na výborné úrovni. Loni jsme vstoupili do 5. roku existence školy. Dnes máme 150 studentů v maturitních i učňovských oborech. Škola připravuje firmě odborné pracovníky od výroby přes techniky až po řídící pracovníky. Po ukončení školního roku 2019/2020 jsme přivítali 8 absolventů do naší firmy.

Jaké podle vás budou hlavní trendy ve strojírenství v následujícím období? A jak se na ně připravujete?

Rozhodující bude celosvětové zvládnutí pandemie koronaviru, tedy to, jak rychle bude k dispozici vakcína a kolik ještě bude mít tato pandemie vln. V našem oboru velkých obráběcích strojů samozřejmě došlo k ochlazení trhu a téměř k zastavení investic. Poptávky po strojích stále jsou, odkládá se ale jejich realizace. Toto je trend posledního roku. Věřím, že v polovině roku 2021 nastane výraznější oživení trhu.

S čím jste vykročili do roku 2021? Jaké jsou vaše přání a vize?

Do nového roku jsme vykročili s přáním co nejrychlejšího ukončení pandemie a návratu do normálu.

Ke stažení

VYUŽIJTE PŘÍLEŽITOST

TOS Varnsdorf a.s.

Říční 1774
Varnsdorf 407 47
Česká republika

IČ: 27327850
DIČ: CZ 27327850

Tel: +420 412 351 111
Fax: +420 412 351 490
email: info@tosvarnsdorf.cz

Datová schránka: sh7gp7t

GPS: 50°53’21.795 N
14°37’24.579 E

Prodejní síť

Servis

Záruční opravy
e-mail: service@tosvarnsdorf.cz
Tel.: +420 412 351 299

Pozáruční opravy a služby
e-mail: sale-service@tosvarnsdorf.cz
Tel.: +420 412 351 230

Náhradní díly
e-mail: spare-parts@tosvarnsdorf.cz
Tel.: +420 412 351 234

© 2021 TOS Varnsdorf a.s. - Webdesign: WebActive s.r.o.